Scrum Notları - Etkinlikler
Diğer iki scrum notlarımda daha genel bazı bilgiler aktarmıştım. Eğer önceki iki yazımı okumadıysanız aşağıya linkleri bırakıyorum.
Scum Notları - Agile
Scum Notları - Framework
Bu yazımda ise özellikle scrum etkinliklerinin detayları üzerine bilgi vermek istiyorum. Scrum çerçevesi içersindeki her bir etkinliği aşağıdaki 5 farklı kategori açısından değerlendirelim ve daha iyi kavramaya çalışalım.
-> Etkinlik Amacı
-> İyi veya Kötü Pratikler
-> Katılımcılar
-> Etkinlik Yapısı
-> Kurallar
Sprint Planlama
- Etkinliğin Amacı
- Product Backlog ları eritmek için sprint backlog a aldığımız işlerin detaylandırılması
- Sprint de yapılacak işlerin planlanması, detaylandırılması
- Sprint e dahil edilecek işlerin Development Team’e anlatılması
- Scrum takımındaki tüm bireylerin aynı noktada olmasının sağlanması
- Herkesin yapılacak işi commitlemesi, söz ve taahhüt etmesi
- İşi nasıl yapılacağının netleştirilmesi
- Sprint hedefinin belirlenmesi
- İyi veya Kötü Pratikler
- PBI ları excel ile belirlemek
- Oturma düzeni olarak ekibin yüz-yüze olması (yuvarlak masa vs.)
- Ekipteki herkesin planlamaya katılmaması
- Sprint içerisinde izin alacakların belirlemek ve alınacak işleri ona göre düzenlemek
- Kapasiteye göre iş ağırlığını belirlememek
- Katılımcılar
- Product Owner
- Scrum Master
- Development Team
- Etkinlik Yapısı
- WHAT : PBI ların belirlenmesi,
- Yapılacak işlerin ne olduğunun product owner tarafından anlatılması,
- Her PBI a ekip olarak size verilmesi
- Size lama işlemi fibonacci serisine göre verilir
- Size lamayı etkileyecek faktörler ; karmaşıklı, netlik durumu
- HOW : TASK ların belirlenmesi,
- Seçilen işlerin nasıl yapılacağının belirlenmesi,
- Her task için çalışma saati verilir
- WHAT : PBI ların belirlenmesi,
- Kurallar
- 1 aylık sprintler için 8 saat, 2 haftalık sprint ler için 4 saattir,
- Planlamada işler kişilere atanmaz,
- Hiç kimse iş atması yapmaz,
- İş atama yerine iş çekme kavramı vardır
Daily Scrum
- Etkinlik Amacı
- Tüm ekip tarafından sprint sürecinin nasıl ilerlediğini, durumunun güncellenmesi
- Engellerin erkenden farkedilip, çözümleme sürecine girmesi,
- Diğer ekip arkadaşlarının hızlı çözebildiği şeyleri öğrenmek,
- Ekibin günlük planlama yapmasını sağlamak,
- DailyScrum da kalan saat azaltması arttırılmasından ziyade günlük plan yapılır,
- Yapılan işlerde belirsizlikten dolayı yada engellerden dolayı süre uzar ise arttırılabilir,
- Her zaman kalan saat azaltması olmayabilir,
- İyi veya Kötü Pratikler
- ScrumBoard’un aktif olarak kullanılmaması,
- TFS üzerinden ScrumBoard’un takip edilmesi,
- DailyScrum’a vaktinde toplanılmaması,
- DailyScrum un sabah mesai saatinden biraz geç belirlenmesi ve arada kalan vaktin verimsizleşmesini sağlar,
- 15 dk yı aşan daily scrum
- Çok detaya girmek,
- Ekibin kişisel tartışamalara girmesi, ikili problemlere girmek
- Katılımcılar
- Development Team toplantının sahibidir.
- Scrum Master toplantıya katılabilir, katılmasada olur,
- Product Owner toplantıya katılabilir, katılmasada olur,
- Paydaşlar (Shareholder) development team rahatsız olmayacak şekilde sadece toplantıyı izleyebilirler,
- Müşteri (Customer) development team rahatsız olmayacak şekilde sadece toplantıyı izleyebilirler,
- Etkinlik Yapısı
- Dün ne yaptım,
- Bugün ne yapacağım,
- Önümde engeller var mı ? neler ?
- Kurallar
- Max 15 dk.
- Aynı yerde ve saatte yapılır,
- Ayakta olmalıdır,
Sprint Review
- Etkinlik Amacı
- Geliştirilmiş ürün üzeriden feedback alınması,
- Bir sonraki sprint de yapılacak işlerin konuşulması,
- İyi veya Kötü Pratikler
- Tele-Konferans ile yapılması,
- Test ortamına yetki verilip iletişimsiz ve mailler aracılığıyla yapılması,
- Birebir geliştirme (IT) ortamına gelerek UKT sürecinin geliştirici ekibin PC üzerinde yapılması,
- 3 tane iş birimini tek toplantı da toplamak yerine micro-sprint-review ler yapmak,
- Katılımcılar
- Toplantı sahibi Product Owner dır,
- Scrum Master
- Development Team
- Customer
- Shareholder
- Etkinlik Yapısı
- Sprint hedefine ulaşılıp ulaşılmadığı anlatılır,
- Yapılan işler anlatılır,
- Bir kaç test senaryosu işletilir,
- Ürünün kullanımı gösterilir,
- Ürünün sağladığı faydalar ve kolaylaştırdığı yönler hakkında bilgi verilir,
- Kurallar
- 1 aylık sprint için 4 saat
- 2 haftalık sprint için 2 saat
Sprint Retrospektif
- Etkinlik Amacı
- Sprint sürecinin değerlendirilmesi
- Sprint de yaptıklarımız, yapamadıklarımız
- İyi yaptıklarımız, kötü yaptıklarımız
- Daha iyi yapabilmek için öneriler sunabileceğimiz toplantıdır,
- Ekip kurallarının belirlenmesidir,
- İş yapış şeklimizin tartışılmasıdır,
- Bu toplantı ile takımın kendi kendini değerlendirmesi amaçlanır,
- Ekipce karar alıp bu kararın uygulanması için çalışmak,
- Süreci iyileştirmek için adımlar
- İyi veya Kötü Pratikler
- Kişilerden ziyade olaylar, araçlar, süreç üzerinden konuşmak,
- Retro yapmamak,
- Retroyu sadece eğlenceli bir toplantı havasında geçirmek,
- Karar almamak,
- Ekipce alınan kararların uygulanması,
- Kişiselleştirmeden amaca odaklanmak,
- Sürecin iyileşmesi ve kaliteli sprintler geçirmek için Aksiyon listesi çıkarmak,
- Sorunu eleştirirken çözüm önerisi sunmak,
- Çıkarılan aksiyon listesinin planlamada PBI olarak alınması,
- Katılımcılar
- Scrum team
- Development Team : toplantı sahibi
- Scrum Master
- Product Owner
- Scrum team
- Etkinlik Yapısı
- Bir çok retro yapma yöntemi vardır,
- Ekip arkadaşlarına post-it ler dağıtarak, aşağıdaki kategoriler altında yazılmasını uygun gördüğü şeyşerin yazılması,
- İyi, daha iyi, yapmasak iyi olur, aynen devam ve bırakmalıyız kategorileri
- Scrum Master bu yazılanları toplar ya da tahtaya yazılır sonra her maddenin üzerinden geçilerek tartışılır,
- Kurallar
- 1 ay koşulan sprintler için 3 saat
- 2 hafta koşulan sprintler için 1,5 saat